Impactul preturilor de transfer asupra imaginii companiei. Implicatii in munca de audit

Autor:Mihai LUPU, Magda GHICA, Cornelia NASTASE

JEL:K34, M41, M42, M48

DOI:10.20869/AUDITF/2024/174/012

Cuvinte cheie:preturi de transfer; grupuri de companii; audit; principiul valorii de piata; principiul imaginii fidele;

Abstract:
Intr-o economie puternic marcata de globalizare, preturile de transfer reprezinta un punct central pe agenda contribuabililor, autoritatilor fiscale si organismelor de reglementare, influenta lor manifestandu-se in primul rand in domeniul fiscal, respectiv in ceea ce priveste determinarea corecta si alocarea corespunzatoare a bazei impozabile aferenta impozitului pe profit intre diferite jurisdictii sau intre companii care activeaza in cadrul aceleiasi jurisdictii. Insa, preturile de transfer transcend problematica fiscala, influentand intr-o masura semnificativa si alte aspecte din viata unei entitati, unul dintre acestea fiind imaginea reflectata in situatiile financiare anuale, inclusiv fluxurile de numerar sau indicatorii de performanta financiara si, prin analiza acestora, deciziile de investitii ale potentialilor utilizatori de informatii contabile. Prin urmare, preturile de transfer reprezinta un punct de reper si in activitatea de audit desfasurata la nivelul companiilor care fac parte din grupuri nationale si multinationale si sunt implicate in tranzactii intra-grup semnificative, intrucat respectarea sau nu a principiului valorii de piata influenteaza in mod direct reflectarea elementelor de venituri, cheltuieli, rezultat, active, capitaluri proprii sau datorii in conformitate cu principiul imaginii fidele si, astfel, in cele din urma, opinia de audit. Standardele nationale si internationale de audit ofera recomandari si indicatii cu privire la modul in care trebuie tratata problematica preturilor de transfer ca parte a misiunilor de audit, fapt ce reflecta o preocupare continua a organismelor profesionale pentru conturarea celor mai bune practici in domeniu. Prin studierea legislatiei in vigoare si a literaturii de specialitate si prin analizarea (pe un orizont de timp de 5 ani, respectiv 2018 – 2022) informatiilor cuprinse in situatiile financiare emise de trei dintre companiile listate la Bursa de Valori Bucuresti, incadrate in categoria „Constituenti indice – BET”, care fac parte dintr-un grup si sunt implicate in tranzactii cu persoane afiliate, obiectivul prezentului articol a fost de a identifica principalele elemente care trebuie avute in vedere si analizate in munca de audit in ceea ce priveste preturile de transfer. In urma cercetarii efectuate se poate concluziona ca, in conformitate cu recomandarile si cerintele standardelor nationale si internationale de audit, in cadrul misiunilor de audit desfasurate la companii implicate in tranzactii cu persoane afiliate, preturile de transfer reprezinta unul dintre elementele care trebuie sa faca obiectul analizei recurente, intrucat impactul lor asupra rezultatului exercitiului dar si asupra altor elemente incluse in situatiile financiare (de exemplu, elemente de datorii, creante etc.) poate sa fie semnificativ, influentand in mod direct imaginea fidela pe care acestea trebuie sa o reflecte.

Abstract(416KB)
Articol(780KB)