Percepţii asupra calităţii în audit fundamentate pe conduita etică a auditorilor

Autor:Drd. Alexandra ARDELEAN

JEL:M42, M48, M59, G01, G02

DOI:

Cuvinte cheie:etică, percepţii de audit, credibilitate audit, reputaţie auditori, conduită etică, interes public

Abstract:
Percepţiile emise de publicul larg asupra calităţii auditului se reflectă în mod direct asupra credibilităţii acestuia, precum şi asupra reputaţiei auditorilor. Percepţiile pozitive susţin credibilitatea auditului, iar cele negative contribuie la subminarea utilităţii şi legitimităţii sale. Dat fiind că încrederea publicului larg este condiţionată de percepţia unei calităţi a auditului care să răspundă cerinţelor sale rezonabile, este esenţial ca auditorii, în mod competent şi prin respectarea normelor de etică, să susţină un nivel ridicat de calitate a auditului. În cadrul acestui studiu s-a dorit prezentarea raportului dimensional dintre calitate şi aspecte precum credibilitatea şi reputaţia auditorilor după examinarea conduitei etice a acestora. Rezultatul la care s-a ajuns confirmă că o calitate ridicată în audit este susţinută de conduita etică a auditorilor, ca vector principal. De asemenea, s-a stabilit că percepţiile asupra auditului sunt influenţate în mod direct de calitatea auditului. Astfel, concluzia studiului relevă că un nivel ridicat al percepţiei calităţii auditului este determinat de un nivel înalt de etică al auditorilor, iar un nivel scăzut de etică influenţează în acelaşi sens percepţia calităţii auditului.\r\n\r\n