Proceduri analitice bazate pe analiza statistică a informaţiilor comparabile aferente perioadelor anterioare de raportare financiară

Autor:Prof. univ. dr. Emeritus Elisabeta JABA, Drd. Ioan-Bogdan ROBU, Drd. Mihaela-Alina ROBU

JEL:C12, C58, M41, M42

DOI:

Cuvinte cheie:misiune de audit, probe de audit, proceduri analitice, rate financiare, exerciţii financiare, Repeated-Measures ANOVA, profil financiar al firmei client

Abstract:
Rolul auditorului este esenţial în asigurarea imaginii fidele a firmelor cotate pe piaţa de capital prin emiterea unei opinii de audit profesioniste, independente şi obiective. În cadrul misiunii auditorului, opinia din raportul de audit este susţinută pe bază de probe de audit suficiente şi adecvate. Totuşi, în condiţii de criză, asigurarea unei misiuni de audit în conformitate cu standardele de calitate şi menţinerea unor costuri de audit reduse constituie una din provocările cărora auditorul trebuie să le răspundă. Restricţiilor de buget la nivel de misiune auditorul trebuie să le răspundă prin obţinerea de probe suficiente şi adecvate, susţinute la costuri minime. Printre procedurile de audit care implică cele mai mici costuri se numără procedurile analitice folosind metode statistice. Acestea pot oferi auditorului informaţii asupra evoluţiei poziţiei şi performanţei firmei client pe parcursul mai multor exerciţii financiare. Studiul îşi propune o analiză a evoluţiei principalelor rate privind poziţia şi performanţa financiară a firmei client, în condiţii de criză economico-financiară. Identificarea unor diferenţe dintre ratele financiare pe baza informaţiilor comparabile aferente perioadelor de raportare conduce auditorul la depistarea eventualelor erori semnificative sau fraude financiare. Studiul s-a efectuat asupra unui eşantion de 41 de firme româneşti cotate la Bursa de Valori Bucureşti, în perioada 2008-2011. Rezultatele studiului evidenţiază existenţa unor diferenţe semnificative între valorile ratelor financiare înregistrate pe parcursul mai multor exerciţii financiare şi pot reprezenta fidel evoluţia pieţei. Prin compararea acestor diferenţe cu cele identificate la nivelul firmei-client auditorul poate semnala o serie de neconcordanţe ca urmare a apariţiei erorilor sau fraudelor, pentru care trebuie să aplice teste suplimentare. Rezultatele cercetării s-au obţinut prin analiza statistică a datelor cu ajutorul softului statistic SPSS 20.0. \r\n